Зміни в податковій системі повинні зменшити рівень корупції

Корупція залишається однією з найбільших проблем України. Незважаючи на це, з’являються ознаки того, що уряд поважає прагнення громадян щодо змін. Нова податкова політика, запроваджена в липні 2018 року, є ключовим прикладом: ведеться боротьба за зміну цієї політики з метою прямого зниження рівня корупції не лише в суспільстві, але й уряді.

Цього року Верховна Рада змінила статтю 172 національного податкового кодексу. Ця поправка змінює порядок, згідно з яким будь-яка нерухомість, вільна земля або транспортний засіб, що продається або передається у спадок, оцінюється згідно з ринковою вартістю і реєструється урядом для подальшого оподаткування. Незалежно від фактичної ціни продажу, розмір податку базується виключно на ринковій вартості.

Уряд України має повне право встановлювати податкову політику будь-яким обраним ним законодавством. Хоча деталі цієї нової податкової політики є дискусійними, сама політика — це не проблема. Проблема полягає в бюрократичних кроках, які були здійснені для реалізації політики.

Закон вимагає, щоб сертифікований незалежний оцінювач визначав ринкову вартість активу та реєстрував оцінку на спеціальній платформі бази даних під егідою Фонду державного майна (SPF). Указ Кабінету Міністрів встановлює, що для реєстрації не потрібно платити. SPF, однак, вимагає, щоб оцінювачі подавали оцінку через приватну компанію-посередника.

Отримавши оцінку, ФПФ перевіряє ринкову вартість об’єкта. Якщо вона відповідає дійсності, її реєструють в SPF. Якщо оцінку відхилено, ФДМ інформує оцінювача про мінімальну ринкову вартість, яку він має прийняти. Потім оцінювач повинен переробити оцінку, повторно надіслати її посередницькій компанії та знову сплатити реєстраційний внесок. Без реєстрації SPF актив не може бути проданий на законних підставах. Додаткове завдання в процесі продажу було створено для нотаріусів, які повинні сплатити посереднику додаткову плату.

Є деякі очевидні проблеми. Приватна компанія-посередник є абсолютно необов’язковою, оскільки вона робить не більше, ніж передає звіти про оцінку SPF, і несе плату за реєстрацію, незважаючи на постанову про те, що реєстрація має бути безкоштовною; посередник також стягує платню для нотаріусів для доступу до бази даних, яка має бути відкритим вихідним кодом. Окрім того, модель оцінки, яка використовується ФДМУ, не є загальнодоступною для проведення експертизи, навіть якщо вона оплачена урядом через державні закупівлі.

Прогнозовані прибутки для приватної компанії-посередника є великими. На підставі даних уряду про типову кількість річних операцій з нерухомістю, вільними землями та транспортними засобами по всій країні загальна сума виручки за перший рік роботи цієї схеми становить щонайменше 14 мільйонів доларів. Спочатку була створена лише одна посередницька компанія для всієї нації (приватна монополія). Під тиском громадянського суспільства, особливо засобів масової інформації, відбулося розширення до чотирьох компаній (олігополії). Однак, цілком імовірно, що всі чотири компанії належать одному власнику.

Але є хороші новини. Відгук від громадянського суспільства, індустрії оцінки та деяких членів Ради щодо цієї схеми був інтенсивним і тривалим. Важливо, що уряд слухав. Після трьох тижнів операції прем’єр-міністр Володимир Гройсман уповноважив міністра та представників громадянського суспільства та провідних оцінювачів Кабміну вирішувати проблеми.